Snål of Småland

Posted on

Idag möttes jag av ett välbekant ansikte i tidningshögen. Lokala magazinet G har idag ett reportage om trion bakom Snål of Småland.

IMG_8280.JPG Snål är ett varumärke som lanserade sin första kollektion i september; väskor, korthållare och plånböcker. Jag planerar att snart bli Snålägare. Kolla in deras hemsida du också: http://snalofsmaland.com/

Inte alls oväntat är Snål mer än ett varumärke med snygga, närproducerade assessorer i kalvläder. Precis som när det här gänget på gymnasiet startade och drev Brädbolaget UF så har varumärket en identitet och en känsla. De återkommer också denna gång till det genuina småländska.

Men nu räcker det inte med en känsla och en identitet för Daniel, Jesper och Pontus. Nu finns en ideologisk rörelse med i varumärket. Designern bakom Snål, och citatmaskinen, Pontus Hammarström beskriver det väldigt väl:

Vi vill omvärdera begreppet snåla smålänningar. Snålhet är något bra. Det innebär att man värderar det man har och är rädd om det. Det är hållbarhet på riktigt.

Jag håller med dem. För mig har den småländska snålheten alltid varit ett ideal som snarare handlar om sparsamhet än girighet. I min Europavalskampanj var den småländska snålheten just en av de ideal jag ville att Bryssel skulle få mer av. I kampanjmaterialet beskrev jag det såhär:

För mig är Småland är mer än en plats, det är snarare en idé. Det är i Småland som den ökända snålheten snarare utvecklats till en förmåga att hushålla med resurser, spara i ladorna och alltid finansiera krona för krona. Det som kallats den småländska snålheten är kanske det bästa kulturella uttrycket för den nymoderata förmågan att ta ansvar för ekonomin. Det är dags att den småländska snålheten får inspirera hela EU att hålla ordning och reda i ekonomin. Med ansvar för ekonomin blir jobben fler, därför behöver vi mer Småland i Europa.

När jag nu ska ägna mig åt kommunpolitik är det ett löfte att småländsk snålhet ska genomsyra hur jag hanterar skattebetalarnas pengar.

Inte nog med att det finns insikter om den småländska snålheten i deras varumärke. De gör dessutom en spetsig, men relevant, spaning om framtidens arbetsmarknad när Pontus i intervjun säger att ”drömjobbet kan ingen ge dig, du måste skapa det själv.” Den minst lika småländska företagsamheten är en av våra främsta konkurrensfördelar. Vår förmåga att möta framtidens utmaningar beror på hur väl vi tillvaratar företagsamhet, kreativitet och hårt arbete.

Följ Snål på facebook, se deras film, köp något småländskt – och var en stolt, snål, smålänning!

IMG_8281.JPG
Studentdagen 2011 med vännerna Frida och Filip.

Kommentarer

Taggar: , ,

© Oliver Rosengren 2014